Wednesday, September 9, 2009

Puisi Merdeka


Patriotik


Kita langir keris pusaka
Dari cita semangat waja
Biar membara dupa bangsa
Dengan tangkas pencak
Sang wira di medan laga
Keramat loknya ditempa pandai besi
Ditinta kursani digenggaman pejuang sejati
Hei, tangkas langkahmu di tengah gelanggang
Bagai kijang bermukin di hutan
Kemas pencakmu berhadapan lawan
Bagai sang harimau siaga menerkam
Hei, jati diri kau pasakkan
Musuh kau tumbangkan
Rantai penjajah kau leburkan
Tegak sendi maruah bangsa
Pencak budi memaknakan merdeka
Oleh:Shukri Abdullah


MENCARI DAMAI ABADI
Aku cari bukan harta bertimbun-timbun
Untuk hidup kaya
Aku cari bukan wang berjuta-juta
Untuk hidup bergaya
Aku cari bukan kawan-kawan
Untuk hidup sekadar berfoya-foya
Aku cari mana dia al-Ghazali
Aku cari mana dia al-Shafie
Kita bongkar rahsia kitab suci, Cari pedoman
Kita bongkar rahsia sunnah Nabi, Cari panduan
Aku hidup kerana Dia Rabbi
Dialah teman, Dialah wali
Dia mencukupi, Aku hidup bererti
Menikmati damai abadi.

No comments:

Post a Comment